Р Е Ш Е Н И Е

28

гр.Русе, 24 юни 2021 год.

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

Административен съд Русе, в публично заседание на двадесет и четвърти юни , през две хиляди двадесет и първа година , в състав:

                                                 Председател: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА  

Членове: ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

                 ГАЛЕНА ДЯКОВА

при секретаря НАТАЛИЯ ГЕОРГИЕВА и в присъствието на прокурора ДИАНА НЕЕВА  като разгледа докладваното от съдия  ДИМИТРОВА административно дело № 397 по описа за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 73 от Изборния кодекс.

Образувано е по повод постъпила жалба от  В.А.А., в качеството му на кандидат за народен представител в листата на ПП „Свобода“,  срещу решение № 37-НС от 11.06.2021г на Районна избирателна комисия в Деветнадесети изборен район - Русенски, потвърдено с решение № 243-НС от 16.06.2021г на ЦИК-София, с което е установено извършено нарушение по чл. 183, ал. 3 и ал. 4 ИК, относно агитационни материали, поставени на кръстовище“Олимп“,  на бул. „Липник" и бул. „Цар Освободител", както и агитационни материали поставени на градския площад пред Съдебната палата в град Русе, поставени от В.А.А. кандидат за народен представител от партия „Свобода" и е указано на кмета на община Русе да премахне агитационните материали, неотговарящи на изискванията на чл. 183, ал.3 и ал. 4 ИК, поставени от кандидата на ПП „Свобода“.

В жалбата се сочи, че решението на РИК е незаконосъобразно и немотивирано, като се моли за неговата отмяна. Сочи се, че неправилно е приложен ИК, тъй като с уведомления по чл. 8 и чл. 11 от Закона за събранията, митингите и манифестациите (ЗСММ) кметът на Община Русе е уведомен с писмо вх.№ 94В-5030-2/01.06.2021г. за предстоящите политически мероприятия и поставяне на агитационни материали  за периода от 11.06.2021 г. до 09.07.2021 г., като от страна на Община Русе не е имало възражение по провеждане на мероприятието или съдържанието на уведомлението. Сочи се, че РИК не е компетентна да се произнася за нарушения на ЗСММ, поради което е налице  съществено процесуално нарушение, допуснато от РИК, тъй като не били изискани служебно заявленията до Община Русе, липсвали фактически установявания за нарушение по РИК и нямало събрани доказателства за такова. Не се оспорва факта на поставяне на агитационни материали, като се твърди, че те не са в нарушение на ИК. Твърди се, че не е доказано, че агитационните материали застрашават живота и здравето на гражданите.

Ответникът Районна  избирателна комисия Русе, представляван от председателя М.Х., изразява становище за неоснователност на жалбата и моли решението да бъде потвърдено.

Прокурорът изразява становище за неоснователност на жалбата.

По допустимостта на жалбата:

Съгласно чл.73, ал.1 от ИК решенията на районната избирателна комисия може да се оспорват в тридневен срок от обявяването им пред Централната избирателна комисия, която се произнася в тридневен срок с решение. Решението на районната избирателна комисия, потвърдено с решение на Централната избирателна комисия, подлежи на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс пред тричленен състав на административния съд по местонахождение на съответната районната избирателна комисия.

Разпоредбата на чл.73, ал.2 от ИК регламентира, че при обжалване на решенията на районната избирателна комисия пред съответния съд се прилага чл.58 ИК.

Решението на РИК-Русе, което е потвърдено от ЦИК София с Решение № 243-НС от 16.06.2021г., подлежи на обжалване по реда на чл.98 ал.2 АПК,  в 3 дневен срок от обявяването на решението на ЦИК пред Адм.съд Русе, като нормата на чл.88 ал.1 ИК, на свой ред препраща към чл. 58 ИК. Съгласно ал. 4 на последната разпоредба, при обжалване на решенията на ЦИК сроковете по АПК не се прилагат; те се изчисляват в календарни дни и изтичат в последния им ден. Съгласно чл.57 ал.2 ИК решенията на ЦИК се обявяват незабавно чрез публикуването им на интернет страницата на ЦИК.

Решението на ЦИК, с което е отхвърлена жалбата на В.А.А. против решение № 37-НС от 11.06.2021г на РИК-Русе, е публикувано,т.е обявено на 16.06.2021г в 19:57ч. на интернет страницата на ЦИК. Жалбата срещу оспореното решение, по реда на чл.98 ал.2 АПК, е подадена на 18.06.2021г. в три дневния срок от обявяването/публикуването му на интернет страницата на ЦИК , чрез РИК-Русе, видно от извършената в с.з. справка с посочения от РИК входящ № 85/18.06.2021г.   

Съдът намира жалбата за допустима за разглеждане, като депозирана в срока по чл. 58, ал.1 от ИК, съгл. изискванията на чл. 58, ал. 2, вр.с чл.73, ал.2 от ИК, пред надлежния съд, срещу акт по чл. 73, ал. 1 от ИК вр. чл. 98, ал. 2 от АПК, от лице с активна процесуална легитимация, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от обжалваното решение на РИК, поради което следва да бъде разгледана по същество.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съдът, след анализ на доказателствата по делото в тяхната съвкупност и взаимовръзка, приема за установени следните релевантни факти за правния спор, предмет на делото:

По делото не е спорно качеството на  жалбоподателя на кандидат за народен представител от листата на ПП „Свобода“, регистриран в 19 многомандатен избирателен район-Русе.

С решение № 37-НС от 11.06.2021г на Районна избирателна комисия в Деветнадесети изборен район - Русенски, потвърдено с решение № 243-НС от 16.06.2021г на ЦИК-София, е установено извършено нарушение по чл. 183, ал. 3 и ал. 4 ИК, относно агитационни материали, поставени на бул. „Липник" и бул. „Цар Освободител", кръстовището на „ Олимп“ ,както и агитационни материали поставени на градския площад пред Съдебната палата, поставени от В.А.А., кандидат за народен представител от Политическа партия „Свобода“.

Във връзка с постъпил сигнал на гражданин с вх. № 66/11.06.2021 г. за разположени агитационни материали на ПП“Свобода“ на кръстовището „ Олимп“ в гр.Русе е извършена проверка на място от членове на РИК, както такава и на бул.“Липник“, на бул.“Цар Освободител“ и пред Съдебната палата. Установено е, че агитационния материал, поставен на кръстовището „ Олимп“ представлява винилово платно с размер на билборд, в непосредствена близост до пешеходната пътека. Съставен е  констативен протокол за проверката на 11.06.2021г., приложен на л.11 от преписката и е констатирана основателността на сигнала.

На проведено заседание на 11.06.2021г на РИК-Русе, отразено в протокол № 9А, е разгледан постъпилия сигнал на гражданин с вх. № 66/11.06.2021 г. и резултатите от проверката на място. След направената справка със заповед №РД-01-1454/02.06.2021 г. на кмета на Община Русе за определяне местата за поставяне на агитационни материали на територията на Община Русе, приложена към преписката, е установено, че местата на които са поставени агитационните материали с размери на билбордове, опънати с въжета  пред Съдебната палата, както и на бул.“Липник“ и бул.“Цар Освободител“, са извън обхвата на посочената Заповед, публикувана на сайта на общината. Допълнително е посочено, че на установените места на поставяне на агитационните материали – кръстовище „Олимп“, непосредствено до пешеходна пътека, възпрепятстват възможността гражданите да възприемат идващите автомобили, с което се създава опасност и се застрашава живота и здравето им, както и безопасността на движението. На всички агитационни материали е отбелязано, че се издават за предизборната кампания на жалбоподателя В.А.А., в качеството му на кандидат за народен представител в листата на ПП „Свобода“.

РИК като е констатирала основателността на сигналите, като е посочила, че освен поставени на нерегламентираните места извън обхвата на Заповед №РД-01-1454/02.06.2021 г. на кмета на Община Русе, агитационните материали застрашават живота и здравето на гражданите,  е предложила проект за решение за установяване на извършено нарушение по чл.183, ал.3 и ал.4 ИК, което е било прието единодушно от присъстващите 11 члена на РИК-Русе.

Констатираното от РИК Русе местоположение към 11.06.2021г. на поставените агитационни материали не се спори от жалбоподателя.

Последвало е издаването на оспореното Решение 37-НС/ 11.06.2021г., с което е установено извършено нарушение по чл. 183, ал. 3 и ал. 4 ИК

При извършване на проверка относно оплакванията в жалбата за постановяване на оспореното решение, в противоречие с материалноправни разпоредби, както и при съществени нарушения на административнопроизводствените правила , съдът установи следното:

При проверка на валидността на оспореното решение съдът намира, че то е постановено от компетентен орган.

Районната избирателна комисия е компетентният орган да се произнесе съгласно чл.72 ал.1 т.1, т.29 ИК. Решението е взето с необходимото мнозинство,  с поименно гласуване и кворум, регламентирани в чл. 70 от ИК. 

За решението е съставен протокол, като е подписано от председател и секретар, съгласно чл.70 ал.4 ИК. Решението съдържа фактически и правни основания за неговото приемане, мотивирано е, ясно е изразена волята на решаващия орган, поради което е валидно и разбираемо. Съдът не установи наличие на съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Обжалваното решение е постановено при правилно приложение на материалния закон.

Изводите в обжалваното решение РИК -Русе са обосновани с писмени доказателства и отразените места, където агитационните материали са поставени не се оспорват.

По време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите и инициативните комитети може да изготвят и разпространяват плакати, обръщения и други агитационни материали, като на всеки агитационен материал задължително се отбелязва от чие име се издава- чл. 183, ал. 1 ИК. Поставянето на агитационни материали обаче е ограничено от чл. 183, ал. 3 от ИК - те се поставят на определени от кмета места, а на сгради, огради и витрини – с разрешение на собственика или управителя на имота. По силата на закона-ЗОбС, улиците, а тротоарите са тяхно продължение съгласно параграф 6 т.6 от ДР на ЗДвП, и площадите са публична общинска собственост, поради което и местата за поставяне на агитационни материали се определят от кмета. Освен ограничението по ал.3 на чл.183 ИК е налице и забрана, въведена в ал.4, касаеща използването на агитационни материали, които застрашават живота и здравето на гражданите, частната, общинската и държавната собственост и безопасността на движението, както и на материали, които накърняват добрите нрави, честта и доброто име на кандидатите, използването на герба или знамето на Република България или на чужда държава, както и религиозни знаци или изображения.

Т.е при предизборната кампания, касаеща използването на агитационни материали, кандидатите следва да се съобразяват с ограниченията и забраните по чл.183 ал.3 и ал.4 ИК.

Поставените материалите представляват агитационни материали по смисъла на чл. 183, ал. 3 ИК, като е и безспорно , че същите са поставени с цел предизборна агитация за кандидат за народен представител от партия „ Свобода“-В.А., по смисъла на § 1, т. 17 от ДР на ИК, по време на предизборна кампания, която съгласно чл. 175 от ИК се открива 30 дни преди изборния ден.

Съдът намира за безспорно, както от фактическа, така и от правна страна, че агитационните материали са поставени извън регламентираните със Заповед №РД-01-1454/02.06.2021 г. на кмета на Община Русе места за поставяне на агитационни материали на територията на община Русе, тъй като не е предвидено и разрешено поставянето им на бул.Липник и на бул.Цар Освободител и пред Съдебната палата, с което е осъществен състава на установеното нарушение по чл.183 ал.3 ИК.

Съгласно чл.183 ал.4 ИК се забранява използването на агитационни материали, които застрашават живота и здравето на гражданите, частната, общинската и държавната собственост и безопасността на движението, както и на материали, които накърняват добрите нрави, честта и доброто име на кандидатите

Начинът и мястото на поставяне на агитационните материали на кръстовището на „Олимп“, с оглед на мястото му на поставяне в непосредствена близост до пешеходна пътека и на самия тротоар, видно от снимковия материал, застрашават безопасността на движението, респ. живота и здравето на гражданите,  с което е осъществен и състава на нарушение на чл.183 ал.4 ИК.

Приложеното към жалбата писмо от община Русе изх.№ 94в-5030-2#1 от 02.06.2021г. съдържа указания за съобразяване при провеждането на събрания, митинги и манифестации в изборния процес с условията на обявената извънредна епидимична обстановка и спазване на Наредба № 4 на ОбС-Русе за поддържане и осигуряване на обществения ред, условията и реда на провеждане на масови обществени прояви, както и спазване на Заповед №РД-01-1454/02.06.2021 г. на кмета на Община Русе за определените места за поставяне на агитационни материали на територията на община Русе и след заплащане на цена на право на поставяне на РИЕ по Наредба 16 и наредба 7 на ОбС-Русе, като са указани и условията на чл.183 ал.3 и ал.4 ИК. В посоченото писмо след разяснените за спазване условия, Община Русе не е възразила относно провеждането на предизборни мероприятия. Жалбоподателят изрично заявава в с.з., че предварително не е указал на Община Русе точните места, където ще постави агитационните си материали. Писмото от община Русе изх.№ 94в-5030-2#1 от 02.06.2021г. има уведомителен и разяснителен характер за реда, който следва да се спазва при провеждането на политически мероприятия във връзка с изборния процес, но не съдържа съгласие или разрешение за поставянето на агитационни материали, извън предвидените за това в изричната заповед на кмета места.

В тази връзка е неотносимо, с оглед приложението на чл. 183, ал. 3 и ал. 4 ИК,  обстоятелството за надлежно уведомяване на общината за предизборни мероприятия по смисъла на ЗСММ, тъй като режимът на ЗСММ не е обвързан с изискванията за поставяне на стационарни агитационни материали. ЗСММ урежда отношения, свързани с реда и гаранциите за организиране и провеждане на събрания, митинги и манифестации, докато ИК дава правна уредба на реда и правоотношенията, свързани с изборния процес, включително и предизборни кампании, предизборна агитация и поставянето на агитационни материали на места,определени в нарочна заповед на Кмета на Общината, и в случая именно тази правна уредба е приложима.

Действително, в чл.181 ал.3 от ИК е налице препращане по отношение на реда за провеждане на предизборните събрания към ЗСММ. Това обстоятелство обаче, само по себе си, не поражда право агитационни материали, дори и във връзка с провежданите предизборни събрания, да се поставят извън определените със заповедта на кмета места. Представените в съдебно заседание веществени доказателства – снимки, представляват агитационни материали, доколкото в тях се съдържат изявления, съставляващи предизборна агитация по смисъла на легалното определение на § 1, т.17 от ДР на ИК, поради което правната им уредба се осъществява от ИК. Уведомлението и даденото от Община Русе съгласие касае провеждането на мероприятия – манифестации, митинги и събрания, но не и такова относно поставяне на агитационни материали извън предвидените места и на такива  застрашаващи живота и здравето на гражданите и безопасността на движението.

Неотносими към спора са твърденията на жалбоподателя в с.з., че на площада пред Съдебната палата в гр.Русе са били поставени палатки на други политически партии, които не само че не са агитационни материали по смисъла на чл.183 ал.1 ИК, а представляват преместваеми обекти, чийто режим се урежда от друг закон. Неотносими към спора са и възраженията, че по реда на общинските наредби се изисквали твърде високи такси за поставяне на агитационни материали на места извън определените в нарочната заповед на Кмета №РД-01-1454/02.06.2021 г., тъй като регламентираните в заповедта места са безплатни.           

Жалбата е неоснователна по всички възражения, а оспореното решение на РИК-Русе е правилно и законосъобразно.

По изложените съображения и на основание чл.73 вр.чл.58 ал.3 ИК,  съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на В.А.А. в качеството му на кандидат за народен представител в листата на ПП „Свобода“, регистриран в 19 многомандатен избирателен район-Русе, срещу решение № 37-НС от 11.06.2021г на Районна избирателна комисия Русе, потвърдено с решение № 243-НС от 16.06.2021г на ЦИК-София, като неоснователно.

Решението е окончателно.

 

 

Председател:  

 

 

Членове: